Om Gratislandet

Personerna bakom Gratislandet är ena riktiga rabattnördar*. Vi shoppar själva det mesta på nätet och älskar allt som har med e-handel att göra. Alltid gjort, kommer alltid göra. Därför ter det sig också naturligt att vi, sedan 2011, jobbar med just Gratislandet och rabattkoder och får chansen att hjälpa andra att spara pengar på sin nätshopping. Alla rabattkoder på ett och samma ställe gör shoppandet betydligt enklare och roligare.

Varje dag skannar vi nätet efter koder och erbjudanden, granskar och lägger upp det som fungerar och håller tillräckligt hög nivå. Från butiker vi känner till och har ett gott rykte. Denna unika process är enligt oss avgörande för att behålla och stärka förtroendet vi fått av er.

Vi har också regelbunden kontakt med många butiker och förhandlar fram bra rabatter. Summa summarum: det ska löna sig att hänga på Gratislandet. Du ska känna att Gratislandet är sajten nummer ett för rabattkoder.

Butikerna är många och arbetet med Gratislandet tidskrävande, men få saker är lika roligt som att få tag på en riktigt bra kod från en butik vi och ni gillar!

Känslan när rabattkoden fungerar och ger rabatt är den perfekta avrundningen på ett köp.

*rabattnörd är person som har ett fixerat intresse vid rabatter.


Målsättning

Vårt mål med Gratislandet är tydligt:

Gratislandet ska vara den naturliga destinationen för alla som letar rabattkoder, reor och andra rabatter.

Det sägs ofta att det krävs äkta passion och ett genuint intresse för att något ska bli bra. Vi hoppas därför vårt intresse för rabatter och e-handel genomlyser det arbete vi gör.


Lär känna teamet bakom Gratislandet

Idag jobbar tre personer med sajten.

Jon Adolfsson (epost, Linkedin)
Marknadsföring och affärsutveckling hör till Jons primära arbetsuppgifter. Han har en stor förkärlek till god design, Apple, börsen och bordtennis. Jobbat med Internet sen 1996 och inga planer att sluta.

Petter Mårtensson (epost, Linkedin)
Petter ansvarar för att nya rabattkoder och erbjudanden publiceras på sajten, i rätt tid och form. Han gottar gärna ner sig i statistik och ekonomi. Utöver hans otvivelaktiga rabattintresse går tankarna ofta till nya resmål och jogging- och trekkingleder bland skog och berg.

Jonas Sandström
Jonas är teknikgurun som ser till att sajten fungerar som tänkt och utvecklar nya smarta funktioner som gör det enklare för er att hitta rabattkoder. Oväntad talang: kan programmera och spela saxofon samtidigt.

Mopsen Lexie
Ett mer lämpligt namn på denna mops vore skinka eftersom livet kretsar runt just skinka och godsaker. Med sina snarkningar och andra tokigheter sprider Lexie glädje runtom kontoret.

Ta gärna kontakt med oss om du har några som helst funderingar eller frågor!


Historien om hur två datakillar blev vår tids främsta rabattexperter

Året var 1999. Platsen Stockholm. Internet som vi känner det hade inte många år på nacken.

Jon och Petter var båda verksamma i databranschen; Jon med försäljning av Apple-produkter och Petter med sin egenutvecklade prisjämförelsetjänst av just Apple-datorer.

Att de 12 år senare skulle driva en av Sveriges största rabattkodsajter hade de där och då inte en susning om.

Men visst skulle det komma ledtrådar längs vägens gång.

Jon och Petters första gemensamma projekt var Smslandet. I en tid när sms kostade 2 kr styck att skicka gjorde Smslandet stort avtryck på Internetscenen. Sajten nådde vid sin topp fler än 500 000 medlemmar och samarbetade bl.a. med dåtidens hemsidegigant Passagen.

Idén var lika enkel som brilliant: som medlem kunde du samla krediter och skicka gratis eller billiga sms direkt från datorn, med ditt eget nummer som avsändare.

I takt med att operatörerna sänkte priserna på sms avtog dock intresset för Smslandet. Jon och Petter skiftade då fokus till att leverera nya medlemmar till Tradera och Ebay med stor framgång.

Hur landade de slutligen i rabattkoder undrar du? Vi kommer till det nu.

I begynnelsen var Gratislandet en enkel sajt för gratis varuprover och liknande erbjudanden. Rabattkoder på nätet var i början på 10-talet lika sällsynta som samma dag-leveranser och säkra kortbetalningar, sånt som vi tar för givet nuförtiden. Traditionella brevutskick med kuponger användes istället av många butiker.

Sen gick det undan, på sant Internet-manér.

Zalando gjorde storartad entré på svenska marknaden och tillsammans med Ellos visade de vägen för rabattkoder i digital form.

Väl inpluggade i e-handels värld började de båda herrarna ana vart saker och ting var på väg. Snacket bakom kulisserna gick varmt och i vad som kan liknas vid ett halleluja-ögonblick hoppade Jon och Petter snart på tåget - men saknade ett namn och en sajt.

Efter alla möjliga namnförslag kom valet till slut att falla på Gratislandet, som ordet gratis till trots, låg närmast hjärtat efter tiden med Smslandet. Ett namn folk minns är viktigast, slog de fast och skred till handling.

Nelly, Lekmer, Hotels.com, fler och fler började nu inse fördelarna med rabattkoder och att kunna erbjuda sina kunder fri frakt och olika rabatter på ett enkelt och effektivt sätt.

Gratislandet fullkomligt exploderade i popularitet och Jon och Petter blev hastigt tvungna att bygga om hela sajten för att kunna hantera alla butiker och det ökande besökarantalet. Plötsligt var det konstigt om en butik inte erbjöd rabattkoder och kunderna valde som de brukar: den bästa dealen.

Rabattkoder blev ett shoppingfenomen som nådde alla hörn och kanter. Butiker, bloggar, sociala medier. En svensk tidning uppmärksammade tidigt rabattkoder och Gratislandet.

Än idag, många år sedan allt tog sin början, är rabattkoder fortfarande nätshopparnas favoritsätt att spara pengar på.

För vem vill inte spara en krona eller två?